This work began while I was an artist-in-residence at the Gyeonggi Creation Center in 2013, during which I observed the land reclamation projects in the southwestern region of Gyeonggi and my growing interest in them. Watching the stones and soil, which were once part of the surrounding mountains, being transported away in countless trucks to expand the vast land, I became increasingly aware of the diminishing height of the mountains and the cut surfaces. To gain an overall view of the mountains, I looked at satellite images, which revealed a bare, sliced appearance as if cut with a knife. I realized that, unlike the expanding boundaries of the land, the diminishing boundaries of the mountains are relatively overlooked by society.
The work began by collecting cross-sections of mountains in the southwestern region of the Gyeonggi area, focusing on the west coast, and has since expanded nationwide. Satellite images were gathered, including cross-sections of mountains cut by reclamation projects and other development projects, as well as the shapes of reclaimed land that continue to expand their boundaries. An interesting point is that the cut cross-sections of the mountains reveal the violence of human intervention in natural spaces, while at the same time, the colors and sculptural forms of the mountain cross-sections exhibit a duality that evokes abstract and sensory interest.
‘A Cross Section of a Mountain’ is a work that selects some of the cross-sectional shapes of about 100 mountains compiled from satellite images, as well as the shapes of newly reclaimed land resulting from them, and carves these shapes into the actual reclaimed land, revealing them as photographic images. Additionally, it reconstructs abstract forms created by extracting the shapes of the mountains and the characteristic colors of the soil from the compiled satellite images, using the original height of the mountain before it was excavated as a structure.
On the other hand, “Being a Mountain,” which began to observe the actual appearance of the cut mountain, is a work that delves into the interior of the actual cut mountain. The mountain’s appearance encountered within its cross-section resonated with small stories that could not be seen through satellites, and I recorded these stories, which would soon be buried under human plans, in photographic images. In particular, I came to realize that the layers of the mountain, which appeared as contour lines in satellite images, were actually planned layers intended for the efficient excavation of the mountain. To understand the relationship between ‘seeing’ and ‘knowing’ in contemporary times, I once again felt the importance of a multi-layered exploration of perspective. This serves as another clue that allows me to expand and continue my journey of inquiry into the relationship between nature and humanity.
‘A Cross Section of a Mountain’ and ‘Being a Mountain’ aim to question what we should observe and recognize by restructuring the structures of ‘mountain’ and ‘land’ through various visual layers, within a contemporary society where ‘mountains’ cannot exist as ‘mountains’ and under the standards of value judgment formed around a human-centered perspective.
본 작업은 2013년 경기창작센터 입주 작가로 지내며 경기 서남부 지역의 간척사업에 대한 관심과 그로 인해 확장되는 대지의 모습을 관찰하면서 시작한 작업이다. 드넓은 대지를 확장하기 위해 주변 산의 일부였던 돌과 흙이 수많은 트럭에 실려 옮겨가는 모습을 지켜보면서 점점 낮아지는 산의 높이와 잘려지는 단면에 주목하게 되었다. 산의 전체적인 모습을 조망하기 위해 위성사진을 통해 바라본 산의 단면은 마치 칼로 벤 듯한 민 낯을 보여주었고, 넓어지는 땅의 경계와는 다르게 낮아지는 산의 경계는 상대적으로 사회에서 주목하지 않는다는 것을 알게 되었다.
작업은 경기 서남부 지역을 중심으로 서해안 일대의 산의 단면을 수집하는 것을 시작으로 전국으로 확장하였다. 간척 사업에 의해 잘려진 단면을 포함해 또 다른 개발 사업으로 잘려진 산의 단면과 그로 인해 계속해서 그 경계를 넓혀가는 간척지의 형태들을 찍은 위성사진을 취합하였다. 흥미로운 지점은 잘려진 산의 단면이 자연공간에 개입한 인간의 폭력성을 드러냄과 동시에, 산의 단면 색과 조형적인 형상이 추상적이고 감각적인 흥미를 끌어내는 이중성을 드러낸다는 것이다.
<A Cross Section of a Mountain>은 위성 사진으로 취합한 약 100개의 산의 단면의 형태와 그로 인해 새롭게 간척된 땅의 형태 중 일부를 선정하여, 실제 간척지에 그 형상을 조각하고 이를 사진적 이미지로 드러낸 작업이다. 또한, 취합한 위성 사진에서의 산의 형태와 산을 이루는 흙의 특징적인 색을 추출하여 만든 추상화된 형상과 파헤쳐지기 전의 원래 산의 높이를 이용한 구조물로 재구성하였다.
한편, 잘려진 산의 실제 모습을 관찰하기 위해 시작한, <Being a Mountain>은 실제 잘려진 산 안으로 들어간 작업이다. 산의 단면 속에서 만나게 된 산의 모습은 위성을 통해서는 볼 수 없었던 소소한 이야기들이 메아리 치듯 부딪히고 있었으며, 본인은 곧 인간의 계획하에 묻혀져 버릴, 그들의 이야기들을 마주하며 사진 이미지로 기록하였다. 특히, 위성사진에서 등고선처럼 보였던 산의 층위는 사실, 산을 효율적으로 파헤치기 위한 계획된 층위임을 인식하게 되었다. 동시대에 ‘보는 것‘과 ‘아는 것’의 관계를 이해하기 위해서는, 시점에 대한 다층적인 탐색이 중요하다는 것을 다시금 체감하였다. 이는 본인이 자연과 인간의 관계에 대한 탐구의 여정을 확장시켜 지속할 있게 해주는 또 하나의 단서이다.
<A Cross Section of a Mountain>과 <Being a Mountain>은 ‘산’이 산’으로 존재할 수 없는 동시대 사회 안에서, 그리고 인간 중심으로 형성되는 가치판단의 기준 아래에서 ‘산’과 ‘땅’의 구조를 다양한 시각적 층위로 재구조화 함으로써 우리가 바라보고 인식해야 하는 것이 무엇인지를 되묻고자 한다.
Bak Hyong Ryol graduated with a degree in Photography from Seoul National University and further obtained a Master of Fine Arts in Fine Art Photography from the Korea National University of Arts. The artist primarily works with photography to explore the relationship between nature and humanity, delving into the human intervention in pristine mountain ranges and the alienated and abstract forms of mountains. Through various mediums and perspectives, Bak aims to transcend human-centered perspectives and view nature as it truly is.
Notable representative works include the series <As Existence Itself>, <Edge of the Mountain Range>, <Form Research>, and <Excavated Land>. In 2022, Bak was awarded the 'Artist of Tomorrow', and previously received accolades such as the 'This Year's Young Artist' in 2019 and the 'Donggang Photography Award' in 2015.
Bak has participated in numerous solo and group exhibitions both domestically and internationally, including at Sungkok Art Museum, Ilwoo Space, Song Eun Art Cube, KT&G Sangsangmadang, and Fondation Manuel Rivera-Ortiz (Arles, France), H18 (Brussels, Belgium), among others.
Bak Hyong Ryol's works are included in the collections of various art museums, such as the National Museum of Modern and Contemporary Art, Korea, Seoul Museum of Art, Gyeonggi Museum of Art, Sungkok Art Museum, Goeun Museum of Photography, and more.
His publications include "山-It: Being a Mountain," "UNSEEN LAND," "Slow-Drawing," and "BAKHYONGRYOL."
박형렬은 서울예술대학교 사진과를 졸업하고 한국예술종합학교 미술원 조형예술과에서 예술전문사(석사) 학위를 취득했다. 작가는 사진 매체를 중심으로 자연과 인간의 관계를 탐구하는 시각예술가이다. 현재 잘려진 산의 단면에서 자연에 개입한 인간의 폭력성과 산의 조형적이고 추상적인 형상을 통해 인간 중심적인 사고에서 벗어나서 자연을 제대로 마주보기 위해 다양한 매체와 시점을 실험한다. 대표 작품으로는 〈산으로 존재하기〉, 〈산의 단면〉, 〈형상 연구〉, 〈포획된 자연〉 연작 등이 있으며, 2022년 ‘내일의 작가’상, 2019년 ‘일우사진상’, 2015년 ‘다음작가상’ 등을 수상했다. 작가는 성곡미술관, 일우스페이스, 송은아트큐브, KT&G 상상마당, Fondation Manuel Rivera-Ortiz (아를, 프랑스), H18 (브뤼셀, 벨기에) 등을 포함하여 국내외 다수의 개인전과 단체전에 참여했다. 박형렬의 작품은 국립현대미술관 미술은행, 서울시립미술관, 경기도미술관, 성곡미술관, 고은사진미술관을 포함한 다수의 미술관에 소장되어 있다. 저서로는 『산-잇기: Being a Mountain』, 『UNSEEN LAND』, 『Slow-Drawing』, 『BAKHYONGRYOL』 등이 있다.